|
forum.revisjon.no Åpent forum for revisorer og andre interesserte
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Arvid Hansen
Ble Medlem: 25 Mai 2007 Innlegg: 1
|
Skrevet: Fre Mai 25, 2007 12:29 pm Tittel: Bransjens bruk av metodikk-pakker |
|
|
Etter den senere tids utvikling innen bransjen mht nye standarder og bruken av ulike metodikk-pakker (Descartes, Maestro, osv) er det sikkert mange av oss som "sliter" på hvert vårt sted, uten å ha noen å diskutere med.
Dette vil typisk også kunne gjelde andre forhold, informasjons- og erfaringsutveksling mv.
Kanskje vil dette forum kunne være et "nøytralt" sted å møtes for å komme i kontakt, diskutere, høre andres erfaringer, bidra med egne tips, osv.
Fra vår side vil vi som en start gjerne se om der er grunnlag for å diskutere brukererfaringer med revisjonsmetodikk, og hvordan man synes å være fornøyd / ikke fornøyd med den programvaren man har anskaffet. Selv kom vi sent igang i 2006 (som Descartes-brukere), vi føler vi at vi sliter med å få til en effektiv bruk av programmet mens årsoppgjørsrevisjonen er på sitt hektiske, og vi føler uskkerhet mht videre løp for å komme i "bedre gjenge".
Imøteser synspunkter og erfaringer fra flere ! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hans Nedberg
Ble Medlem: 25 Mai 2007 Innlegg: 2 Bosted: Hokksund - Østlandet
|
Skrevet: Fre Mai 25, 2007 5:45 pm Tittel: |
|
|
Vi føler at vi med nye standarder og D3 endelig har fått verktøy for å kunne revidere effektivt, - etter å ha vurdert kontrollmiljøet og analysert risiki.
Har tidligere jobbet i Ernst & Young, og der var den "røde tråden": Hva kan gå galt? På en måte er nå "sirkelen sluttet", og vi har fått verktøyet som støtter denne måten å tenke på (metodikken). Det var absolutt en terskel å få metodikken "under huden", men nå har vi en god følelse (men tiden har blitt knapp - gjelder hele bransjen!).
Vi har laget en MAL-klient med det vi kaller "obligatoriske handlinger". Denne malen trer vi ned over alle klienter (B,C, D og E). Deretter vurderes kontrollmiljøet og vi gjør vi de individuelle tilpasningene, - herunder ytterliger substanskontroller etc. Det som ikke er relvant, slettes ikke, men velges bort (følges ikke opp, og ligger hvis det blir bruk for det). Denne malen inneholder altså kun obligatoriske handlinger, så den er like relevant for store som for små.
Hvis du vil kan jeg maile deg en eksport av klienten. Kanskje vi kan "trille litt ball" og utvikle malen videre?
Gleder meg til neste år - da skal vi ha laaang ferie! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Reidar Andersen
Ble Medlem: 26 Mai 2007 Innlegg: 2
|
Skrevet: Lør Mai 26, 2007 10:58 am Tittel: Descartes |
|
|
Vi har i over 30 år drevet som ikke kjedetilknyttet firma med egen revisjonsmetodikk med utgangspunkt i foreningens tidligere maler.
Høsten 2006 startet vi med Descartes. De unge revisorene tok dette fort, men for meg selv som er 63 år og i en avsluttende karrierefase er dette for heftig. Kvalitetskontrollen av andres arbeide i Descartes går helt OK.
Opplegget synes jeg er godt og man sikrer fokusering på viktige ting. Det er ikke tvil om at det vil være rasjonaliseringseffekter fra og med andre brukerår.
For meg som gammel revisor føler jeg savnet av den gamle permen hvor alt er dokumentert. Mister litt av "hands on" følelsen.
Vi beholder fortsatt en årsmappe for hver klient med en del bevis som ikke er scannet og permanentinformasjon som flyttes fra år til år.
Vi scanner mye, men er i tvil om hvor langt vi skal gå med å scanne dokumenter som er nye hvert år. Har noen synspunkter på dette? |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|